NAŠ UM JE NAŠA MOČ
“UM, KI KOT OPICA SKAČE SEM TER TJA”
Bistvena lastnost uma je, da se običajno upira osredotočenosti na trenutek v sedanjem času in prostoru – tu in sedaj. Kot opica skače z ene mislene veje na drugo. Nenehno je v gibanju in se ne osredotoča na trenutek sedanjosti, ampak se istočasno ukvarja z različnimi stvarmi: z dogodki iz preteklosti, načrti za prihodnost in vsemi čutnimi vtisi, ki jih mora vmes predelati.
“JOGA UMIRJA NAŠE NEMIRNE MISLI”
Človeški um istočasno interpretira na splošno vse videno, zaznano in doživeto. Pri tem pusti, da ga vodijo njegovi miselni vzorci, navade, dogme, predstave in pogojenosti, ki se jih je v življenju naučil in se nanje s ponavljanjem navadil, ne glede na to, ali so dobre ali slabe, pravilne ali napačne. Zato torej ni nenavadno, da je um pri vseh teh dejavnostih nemiren, zaradi česar je tudi naše ravnanje pogosto neosredotočeno in nepremišljeno.
UMIRJEN UM … TUKAJ IN ZDAJ
Naš um nenehno razmišlja in interpretira, kar je tudi njegov namen. Pri jogi je um zelo pomemben del vadbe in umirjanja. Zato pri jogi ni namen izključitev uma, temveč sposobnost, da se ne podredimo njegovemu nenehnemu preskakovanju in vso svojo pozornost usmerimo zgolj na trenutno dogajanje. Na tak način postane naše zaznavanje bolj jasno in ga prezaposlenost uma ne bega več.
Zavestno in osredotočeno ravnanje tukaj in zdaj postane mogoče, kar je resnično visoko zastavljen cilj. Kljub temu se bo naš um nenehno spopadal z nešteto vprašanji in ovirami, ki jim pravimo kleše.
KLEŠE … MOTEČI DEJAVNIKI UMA
Patandžali navaja številne ovire, ki vedno znova vznemirjajo um in posledično povzročajo trpljenje. Te ovire so združene v pet glavnih povzročiteljev, imenovanih kleše.
– Avidija: subjektivno zaznavanje
– Asmita: ego – središče sveta
– Raga: pretirana navezanost
– Dveša: pretiran odpor
– Abhiniveša: strah pred neznanim
Za zmanjšanje vpliva kleš in razjasnitev uma je treba vztrajno vaditi ter se znebiti misli, da mora vadba joge takoj pokazati rezultate. Vsak naj vadi z naporom, ki mu ustreza, in izvaja vaje redno, dalj časa. Med vadbo moramo vse drugo (nad čimer pogosto nimamo nadzora) pustiti pri miru, kar pomeni sprejeti, kot je. Pri tem pomaga prepričanje, da smo na pravi poti.